Nieuw-Zeeland Noordereiland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Maarten en Marlous - WaarBenJij.nu Nieuw-Zeeland Noordereiland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Maarten en Marlous - WaarBenJij.nu

Nieuw-Zeeland Noordereiland

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marlous

02 December 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Kia ora! (Hoi allemaal!)

Hier alweer ons laatste reisverslag, de tijd is voorbij gevlogen. Op het Zuidereiland hebben we in Picton de ferry naar Wellington genomen. In Wellington zijn we drie dagen gebleven, wat een leuke stad. We zijn naar het Te Papa museum (nationale museum) geweest, wat het mooiste museum is dat wij tot nu toe hebben gezien. Het is ontzettend groot en je leert er van alles over de aarde en het ontstaan van Nieuw-Zeeland. Onbegrijpelijk dat dit museum gratis is. In Wellington hebben we veel gewinkeld en kerstinkopen gedaan, toch wel een beetje gek dat alles versierd is voor kerst terwijl het lente is.
Na Wellington zijn we doorgereden naar het kleine art deco stadje Napier. Hier ga je helemaal terug in de tijd. Veel gebouwen zijn hier in art deco stijl gebouwd en je ziet veel vintage auto’s voorbij komen. Ook de spullen die ze in de winkels verkopen zijn van een ander tijdperk, lekker old school allemaal. Helaas was de eerste dag in Napier iets minder leuk, omdat deze voornamelijk bestond uit een bezoek aan de dokter. De zandvliegen van het Zuidereiland hadden Marlous in haar gezicht te pakken genomen, de verdere details besparen we jullie :) Na een antibioticazalfje was het gelukkig na een paar dagen al een stuk beter.
Onze volgende stop op het Noordereiland was het plaatsje Taupo, hier hadden we erg veel geluk, want we hadden een gratis slaapplek voor vijf nachten. Taupo ligt in een vulkanisch gebied, waar je veel van terug ziet. We zijn naar Craters of the moon geweest, dit is een thermaal landschap. Overal zie je de stoom uit de grond komen en zijn er grote kraters. Ook hebben we de Hukafalls gezien, deze waterval ging erg hard. Er kwam 200.000 liter water per seconde voorbij. Omdat het weer de eerste dag in Taupo niet al te best was zijn we ’s middags lekker naar de hotpools geweest. De rest van onze dagen in Taupo was het weer stukken beter.
Marlous wilde altijd al een keer een skydive doen en Taupo staat bekend om zijn goede skydive locatie. Toen we ’s ochtends wakker werden in de zon besloten we naar het vliegveld te rijden om te informeren naar de mogelijkheden. Toen we binnenkwamen en ze hoorden dat we geïnteresseerd waren, kregen we een formulier onder onze neus en konden we direct instappen. Maarten die het skydiven iets spannender vond (maar niet achter wilde blijven) had weinig tijd om zich nog te bedenken. Voor we het wisten hadden we een jumpsuit aan en mochten we het vliegtuig in. Na 15 minuten vliegen waren we op 12.000 ft en sprongen de eersten het vliegtuig uit. Wij vlogen nog een stukje hoger naar 15.000 ft (als je het doet, moet je het goed doen). In het vliegtuig moesten we zuurstofmaskers op en werden we aan onze tandemmaster vast gekoppeld. Toen het luik openging was er geen weg meer terug. Maarten was de gelukkige en mocht als eerste, waardoor Marlous nog even kon genieten van zijn angstige blik. De vrije val was super vet, wat een snelheid! De vrije val duurde een minuut en daarna gingen gelukkig de parachutes open. Vanuit de lucht konden we de west- en oostkust van het Noordereiland beide zien en hadden we schitterend uitzicht over Lake Taupo en de bergen. Nadat de parachute uit ging mochten we zelf sturen en rondjes draaien. Wat een te gekke ochtend, al schrok Willy zich rot aan de telefoon. De rest van de middag hebben we met een fles wijn na liggen genieten in het zonnetje.
De volgende dag besloten we het iets rustiger aan te doen en zijn we met een grote zeilboot gaan varen op Lake Taupo. De schipper bracht ons naar de Maori rotstekeningen rondom het meer. Tijdens de cruise hebben we heerlijk in de zon liggen chillen. ’s Middags zijn we gewandeld naar een natuurlijke hotwaterpool. Dit was erg apart, de rivier was ijskoud en de kleine waterval gloeiend heet. Na nog een dagje relaxen in Taupo zijn we verder gereden naar Rotorua.
Op de weg naar Rotorua kwam de geur van rotte eieren ons al tegemoet.
In Rotorua zijn we naar Wai-o-tapu geweest, dit is een groot vulkanisch landschap. Hier hebben we onze eerste geiser zien spuiten, veel kraters gezien en verschillende kleuren meren. We hebben een groen, rood, geel en fluorescerend geel meer gezien. Ook hebben we eindelijke de bekende mudpools gezien, een soort modderbad maar dan kokend. Erg mooi om dit alles te zien.
’s Middags hebben we in Rotorua een slaapplek gevonden met een zwembad, wat goed uitkwam want we hadden mooi weer.
De volgende dag zijn we naar een Maori village geweest. Hier kun je van alles zien en leren over de cultuur. We hebben hier de bekende Nieuw-Zeelandse kiwi vogel gezien en een Maori voorstelling bijgewoond. De voorstelling begon met een traditionele openingsceremonie waarin de leider van de groep toestemming moet krijgen van de Maori stam om binnen te komen. Er moest een mannelijk e leider (Chief) uitgekozen worden die toestemming moest vragen. Marlous vond het grappig om Maarten aan te wijzen als Chief, waardoor hij geen kant meer op kon. Als Chief moest hij een Maori bloem aanvaarden waarna wij met z’n tweeën als eerste naar binnen mochten. Om de voorstelling te openen moest Chief Maarten op de Maori manier alle stamleden begroeten (neusje neusje!).
Later in de show was Maarten weer de pineut en moest hij meedoen met de HakaHaka dans. Marlous had de grootste lol om Maarten, maar was even later zelf ook aan de beurt. Ze moest meedoen met een Maori vrouwendans. Het was een leuke dag en we hebben veel gezien van de Maori cultuur. Vanuit Rotorua zijn we doorgereden naar Waitomo, waar je veel gloeiworm grotten kunt vinden. Hier zijn we gaan tuben in de grotten. Met een wetsuit, laarzen, helm en een band zijn we in het donker door de grotten gedobberd. De gloeiwormen zien eruit als lange draden en in het donker is het net een sterrenhemel. Tussendoor moesten we stukjes zwemmen, springen en glijden door de grotten. Het was een top ochtend.
Vanwege het slechte weer zijn we de zelfde dag nog doorgereden richting Coromandel. Hier hebben we een wandeling naar de CathedralCove gemaakt. Dit is een rots met een grote doorgang erin en het ligt op een mooi strand. Aan het eind van de middag hebben we een schep gehuurd en zijn we naar Hot water beach gereden. Als het laag water is kun je hier op sommige plekken een kuil graven die als je geluk hebt vol loopt met warm water. Je moet er wel uitkijken want het kan echt kokend heet zijn.
We hadden gelukkig snel een goede plek gevonden waar Maarten een mooie hotpool voor ons twee heeft gegraven. Helaas was het erg toeristisch, maar het was wel een leuke ervaring. Vanwege het slechte weer zijn we een dag eerder dan gepland naar Auckland gereden. In Auckland was volgens onze App een gratis slaapplek. Bij aankomst bleek dit echter een rijke buurt te zijn, waar huizen van miljoenen dollars staan. In de straat vroeg Maarten aan een oudere man of hij een kampeer plek wist. Na een praatje gemaakt te hebben bood de man (Terry) zijn oprit aan als slaapplek. Terry en zijn vrouw Loraine waren erg enthousiast. ’s Avonds zaten we al bij hen op de koffie en werden we verwend met koekjes. Drie nachten slapen was voor hun geen probleem, we mogen gebruik maken van de douche en wc en zoveel binnenkomen als we willen. Terry heeft ons de haven laten zien waar we de ferry naar Auckland city kunnen nemen. Gister zijn we met de ferry naar Auckland city gevaren en hebben een dagje door de stad gewandeld. Vanavond is onze derde en laatste avond bij onze vakantie opa & oma. Vanavond helpt Terry ons met het schoonmaken van de auto en morgen wilt hij ons een taxirit besparen en ons naar de stad brengen. In ruil daarvoor helpen wij hun met het opwaarderen van hun mobieltjes en het instellen van de tv, waar zij weer erg blij mee zijn haha! Vandaag hebben we onze spullen ingepakt, wat nog een hele opgave was. In drie maanden tijd hebben we aardig wat spullen gekocht, wat nu allemaal mee moet..
Morgen pakken we de bus naar Paihia waar we nog een week een appartement hebben gehuurd. Hopelijk hebben we daar mooi weer en kunnen we nog een beetje bij bruinen. 12 december komen we na 30 uur reizen weer aan op Schiphol en zit onze reis er helaas alweer op. We kijken er naar uit om iedereen weer te zien!

Tot snel in Nederland!!
Groetjes, Maarten & Marlous

• 02 December 2014 - 07:05

Jan & Willy:

Wat maken jullie veel mee, zoveel indrukken en wat mooi beschreven.
    Ik schrok inderdaad toen de telefoon 1 keer overging, maar goed dat ik het niet van te voren wist dat jullie gingen springen. Het laatste stukje van de reis komt nu echt in zicht. Nog even genieten!

Groetjes jan en Willy

• 02 December 2014 - 07:31

Patrice:

Wat een avontuur, ik heb genoten van jullie verslagen en foto's. Om jaloers op te worden.
    Nog een fijne week met mooi weer voordat jullie weer naar huis gaan.

Groetjes, Herman en Patrice

• 02 December 2014 - 14:15

Els Vermazen:

nou Maarten en marlous ik heb heerlijk genoten van jullie verslagen, jammer dat het voor bij is, maar ook wel leuk dat jullie weer terug zijn. Groetjes Bart en Els

• 02 December 2014 - 19:42

Ben En Riet Arons:

Weer een fantastisch verhaal van jullie avonturen,super gewoon en zo netjes geschreven.
    Nog 10 daagjes genieten van jullie reis van je leven.
    Welkom binnenkort weer in de Ammersoyenlaan.
    Lieve groeten
    Ben & Riet Arons

• 02 December 2014 - 20:48

Cora Verweij:

Weer een mooi reisverslag met mooie foto s nog even en jullie zijn weer thuis ik vond jullie verslagen echt heel mooi geniet er nog van en tot gauw groetjes cora

• 04 December 2014 - 09:23

Evelyne:

Bedankt voor jullie verslagen echt super leuk om te lezen. Stiekem toch een beetje jaloers. Wat een belevenissen. Haha dat schrijft iedereen want dat lees ik ook natuurlijk-:) Geniet nog ff van de laatste week.En goede teterugreis. Je moeder zit al klaar met de taart. Liefs evelyne

• 05 December 2014 - 11:29

Henn:

Wat een belevenissen, ik ben benieuwd naar de foto's en verhalen.
    3 maanden zijn omgevlogen,maar een herinnering voor de toekomst.

Henny

• 06 December 2014 - 20:32

Ans & John Funcke:

Hallo Marlous en Maarten, we weten nauwelijks nieuwe woorden te vinden want alles is al bijna geschreven. Een fantastische ervaring. Wat hebben jullie veel meegemaakt, gezien en gedaan. We zijn wel een beetje jalours. Hopelijk mogen we jullie foto' s nog eens zien in een mooie totale presentatie. Maar zoals aan alles een einde komt, zit het er voor jullie bijna weer op. Geniet van de laatste week en we wensen jullie een goede terugreis. Tot gauw.

• 07 December 2014 - 19:40

Margo:

We hebben elke keer genoten van jullie verslagen en belevenissen! Zal voor jullie zelf ook fijn zijn om na te lezen, kan me zo voorstellen dat je gebeurtenissen van het begin bijna vergeet, wanneer je zo veel bijzondere belevenissen achter elkaar in korte tijd mag meemaken. Geniet nog even lekker deze laatste dagen. En ook wij verheugen ons erop jullie weer te zien!