Sumatra - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Maarten en Marlous - WaarBenJij.nu Sumatra - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Maarten en Marlous - WaarBenJij.nu

Sumatra

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marlous

15 September 2014 | Indonesië, Medan

Hier is dan ons eerste reisverslag. De eerste week zit er voor ons al weer op. Maandag zijn we enthousiast uitgezwaaid door 7 lieve mensen op Schiphol. Om 12 uur ging ons vliegtuig de lucht in richting Kuala Lumpur. Dit was wel even gek toen we besefte dat de passagiers van MH17 waarschijnlijk net zo enthousiast in het vliegtuig zaten als wij. Na 12 uur vliegen kwamen we aan op Kuala Lumpur, waar we helaas 8 uur moesten wachten op onze vlucht naar Medan. Als tijdverdrijf hebben we om en om een uur liggen slapen op een bankje. Na 8 uur wachten en slechts 1 uur vliegen kwamen we aan in Medan waar iemand op ons stond te wachten met het bordje Marloes van Londen. Deze aardige local bracht ons naar het dorpje Bukit Lawang.
Toen we dachten dat we eindelijk bij ons hostel waren, moesten we na onze lange reis nog 20 minuten lopen met onze backpacks. Maarja dan heb je ook wel wat, een hutje op palen met een bamboedouche en een gat in de grond als wc en dit aan de rand van de jungle. Het slapen was een avontuur op zich, 's nachts hadden we onze eigen huismuis, huisrat en huissalamander. Gewapend met onze zaklamp (bedankt Ralph &Tatiana) in de hand lagen wij in bed en schrokken we van de geluiden om ons heen. 'S nachts hoorde we harde knallen op ons dak waarvan we dachten dat het takken waren, echter bleken het apen te zijn die bommetjes maakten op ons dak. De volgende dag gingen we voor het eerst op pad, met een busje reden we over een 2 uur durende hobbelweg (maar dan ook echt een hobbelweg) naar Tangkahan. Daar was een mooie groene omgeving waar we olifanten gingen wassen en voeren. Omdat we nog 2 uur de tijd hadden, gingen we de omgeving verkennen. Er was ons verteld dat er ergens in de buurt een hotspring en een waterval zou zijn. We zagen mensen door de rivier lopen, dus volgde we dit voorbeeld. Toen we een eind hadden gelopen en de rivier steeds dieper werd, riepen 2 mensen dat er ook een weg over het land was. Komen ze nu mee… Gevolg een nat pak. De hotspring hebben we nooit gevonden maar de waterval was leuk. Aan het eind van de middag mochten we eindelijk de olifanten wassen, wat een geweldige ervaring was dit. Olive de olifant ging lekker op haar zij liggen, en wij maar schrobben achter haar oren, rug, buik en poten. Als bedankje gaf Olive ons een douche, met haar slurf sproeide ze ons zeiknat. De volgende dag stond de jungletrekking gepland. Met een gids vertrokken we die ochtend de jungle in. In de jungle was het klimmen, klauteren en glijden, via takken en de wortels van de bomen. Het had de dag ervoor geregend waardoor alles ook nog lekker modderig was.. Gelukkig zagen we al snel longtail aapjes met hun kleintjes en nog andere soorten apen waardoor de eerste zeer steile hellingen weer goed gemaakt waren. We gingen echter voor de Orang-oetans en deze waren helaas een stuk moeilijker te vinden. Doordat het fruitseizoen is, zijn ze nu zelfvoorzienend en laten ze zich niet meer zien op de voederplatformen. Na een paar uur lopen hadden we geluk en zagen we een moeder Orang-oetan met haar jong. Wat was dit bijzonder zeg! We moesten stil zijn en mochten geen eten uit onze rugzakken pakken anders zouden ze misschien dolle mina’s worden. (Een mina is een wilde boze Orang-oetan zei onze gids). Na heel veel zweet, 2x vallen en een paar traantjes was Marlous het zat. We vroegen of we terug konden lopen, dit kon, maar de kortste weg nog 3 uur! Uiteindelijk kwamen we na een heftige maar mooie afdaling bij de rivier uit, waar we met autobanden al raftend terug naar ons hutje gingen. Een zware maar mooie dag!
Donderdag zijn we met de bus vertrokken naar het Tobameer, na 7 uur rijden en een half uur varen kwamen we aan in TukTuk op Samosir eiland (eiland in het Tobameer). Hier vonden we een hostel waar ze zelfs warm water hadden, wat een luxe ;) De eerste nacht hebben we weinig slaap gehad, omdat Maarten meer op de wc zat dan in bed lag. Ondanks de wc bezoekjes zijn we de volgende dag toch op pad gegaan en met een scooter het eiland gaan verkennen. Onderweg hebben we veel van de mooie groene omgeving gezien en de Batakcultuur. Wat minder was is dat halverwege de rit de scooter ermee ophield. We liepen naar iets dat op een garage moest lijken in de hoop dat ze ons daar verder konden helpen. Helpen konden ze inderdaad, maar toeristen afzetten ook! We weten niet wat de “monteur” uiteindelijk aan de scooter gedaan heeft, maar hij kwam weer vooruit. Inmiddels waren er nog meer locals bij gekomen die zich met de prijs gingen bemoeien. Ze vroegen ons 500.000 rupiah te betalen, voor dit bedrag kun je heel Sumatra rondrijden. Na veel discussies, waren we volgens hen slechte christenen, onsociale Nederlanders en nog veel meer dat we niet konden verstaan. Uiteindelijk hebben we alsnog 10x zoveel betaald als normaal, omgerekend 7 hele euro’s ;) , maar we konden in ieder geval weer terug naar het hostel. Eenmaal terug was Maarten nog steeds niet helemaal lekker. De vrouw bij ons hostel raadde hem aan om jonge papaja bladeren te eten, want dit zou goed zijn voor de diarree. Maarten moest de bladeren wel zelf in de tuin plukken, omdat de mensen hier niet lang genoeg zijn. De bladeren werden met wat water in de blender gedaan en zo kreeg Maarten een eng groen drankje aangeboden. Het viel niet mee om het goedje weg te krijgen en later kwam de helft er ook weer uit Maargoed het heeft wel geholpen! De mensen hier hebben overal hun eigen middeltjes voor, Marlous zat onder de uitslag maar daar hadden ze ook een plantje voor, ideaal! We hebben het tot nu toe erg naar ons zin. We voelen ons bijna miljonair omdat alle prijzen in duizenden zijn en je zo voor je gevoel heel veel geld op zak hebt. Het eten en slapen kost hier bijna niks, we ontbijten samen voor nog geen 3 euro en slapen voor 7 euro. Op straat en lokale marktjes trekken we veel bekijks! De mensen hier vinden Maarten heel groot (zijn voeten ook haha) en we zijn blank. De mensen kijken naar ons en willen met ons op de foto en een handtekening, bizar maar ook wel weer leuk! Dinsdag vliegen we naar Java, we zijn benieuwd!

• 15 September 2014 - 16:11

Robin Den Daas:

Hey M&M,

Super leuk om dit te lezen!
    Gelukkig dat alles goed gaat daaro.
    Ben wel vet jaloers op wat jullie allemaal meemaken daar.

Ik zal iedereen hier van jullie op de hoogte houden.
    Ik kijk uit naar het volgende verslag.

Groetjes en veel plezier met jullie reis!

• 15 September 2014 - 17:24

Anne:

Hoi wereldreizigers!
    Wat een leuk verslag! Wat doen jullie geweldige ervaringen op. Ik hoop dat Maarten snel de poeperitus kwijtraakt, zodat jullie weer met volle energie alles kunnen opnemen en kunnen genieten. Drink en eet genoeg, dat zullen jullie nodig hebben voor al die activiteiten!
    Geniet er nog van, en laat snel weer wat horen!
    Liefs,
    Anne

• 15 September 2014 - 17:45

Jan En Willy:

Fijn dat alles goed gaat, leuk om het verslag te lezen en de mooie foto's te bekijken.
    Hou ons op de hoogte, veel plezier,

Liefs Jan en Willy

• 15 September 2014 - 18:15

Els Vermazen:

Lieve Maarten en marlous
    Super leuk verslag, geniet maat lekker, veel groetjes

• 15 September 2014 - 18:16

Thijs En Lisanne:

Hallo luitjes,

Gaaf hoor om te lezen wat jullie doen:D herken veel van mezelf, wij stiekem wel een beetje jaloers op jullie:D geniet daar!

Groetjes van ons

• 15 September 2014 - 18:28

Clement:

Hey mooi verslag hoor. Ik ben erg benieuwd naar het verslag overJava, ik hoop dat ik een aantal herkenningspunten zal tegenkomen. Spannend, ik reis met jullie mee!

• 15 September 2014 - 18:45

Jennifer De Korte:

Gaaaaaaf!!!! En wat een mooie en leuke foto's zitten erbij zeg. Zo te zien genieten jullie met volle teugen, jullie hebben het verdiend! Kijk nu al uit naar de volgende avonturen :)

Veel plezier!
    -x- Jennifer

• 15 September 2014 - 18:58

Ralph En Tatiana:

Oplichters man hahaha leuk verhaal en foto's.

Geniet ervan!

Ralph en Tatiana

• 15 September 2014 - 21:53

Bas Van Ekeren:

Gaaf verslag!
    Leuk om te lezen & geniet er van met z'n 2en!

Groeten

• 15 September 2014 - 23:07

Henny En BEn:

Hoi Maart en Loes,
    Nu ook beeld bij het geluid. mooie foto,s. Na het lezen van jullie mooie verhaal gaan mijn gedachten weer 35 jaar terug. Als ik het lees is het net als de dag van gisteren. Die Batakkers zien er nog exact het zelfde uit. NU op naar de drukte van Java met zijn vele mooie dingen. Geniet er van en blijf zulke mooie verhalen schrijven.
    Hen en Ben

• 16 September 2014 - 09:40

Anne :

Hee hee,
    Wat een leuk verhaal, wie is dat schrijverstalent van jullie:p?

Super mooie foto's ook! Doe voorzichtig en veel plezier. Kijk weer uit naar jullie volgende verslag

Xxx Anne

• 16 September 2014 - 14:12

Heleen Van Ravestein:

Hoi Maarten en Marlous,

Volgens mij hebben jullie het superleuk!
    Ben benieuwd wat jullie meemaken op Java.
    Veel plezier,
    hartelijke groet,
    Jan en Heleen

• 16 September 2014 - 17:35

Daphne:

Hallo lieverdjes,
    Wat een mooi verhaal. Wat hebben jullie al veel meegemaakt zeg. Jullie hebben veel ondernomen, leuk!! Alleen lijken me die huisdieren wat minder, brrrrr! Ja, dat hoort er natuurlijk ook bij.
    Fijn jullie even gezien te hebben van de week op facetime. Kijk nu al uit naar het volgende bericht.

Veel plezier op Java deze week!! XX

• 16 September 2014 - 20:55

Laura:

Wat maken jullie mooie dingen mee! Echt geweldig :) Je wast niet elke dag een olifant achter de oren natuurlijk... Heel leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en de foto's geven er nog meer beeld bij! Wat ziet het er prachtig uit allemaal. Heel veel plezier nog en geniet van elk moment!

Dikke kus,
    Laura

• 17 September 2014 - 21:35

Evelyne:

Wat super leuk om te lezen ,zoveel al gezien en dan zijn jullie net pas weg. Maar al die dieren en dan zo dichtbij. Doodeng brrrrrrr maar wel spannend. Ik kijk uit naar jullie volgend verslag. Groet evelyne

• 19 September 2014 - 20:05

Trudi En Rob:

Hoi hoi, gelijk al jaloers op de eerste foto, geweldig, er wachten jullie nog veel meer belevenissen liefs Rob en Trudi.

• 24 September 2014 - 13:55

Appie En Ton V.d.Voorn.:

Beide reisverslagen met heel veel belangstelling gelezen.Jullie staan nog aan het
    begin van je reis en dan al zoveel gezien en meegemaakt.Fantastisch.
    Ook de foto´s zijn indrukwekkend.Gweldig.