Java & Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Maarten en Marlous - WaarBenJij.nu Java & Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Maarten en Marlous - WaarBenJij.nu

Java & Bali

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marlous

30 September 2014 | Indonesië, Ubud

Hoi allemaal inmiddels zijn we weer een week verder. We hebben Java afgesloten met een tour langs de Bromo en Ijen vulkanen. Vanaf Yogyakarta zijn we met een bus richting de Bromo vulkaan gereden, dit was een ritje van maar liefst 11 uur. Onderweg hadden wij opnieuw een lekke band waardoor we uiteindelijk slechts 3 uurtjes konden slapen voordat de wekker weer ging.. Om 3 uur ’s nachts moesten we opstaan en gingen we met een jeep naar het viewpoint om zonsopgang te kunnen zien. De lucht kleurde prachtig oranje en hoe lichter het werd, hoe beter je het maanlandschap van de vulkaan kon zien. Om 6 uur zijn we met de jeep naar de Bromo zelf gereden, daar stond ons nog een pittige wandeling te wachten. Met weinig slaap viel het niet mee om boven te komen, maar we hebben het gered! We moesten ook wel toen we een man spraken die 77 was en ook omhoog ging ;) Boven op de Bromo kon je in de krater kijken en zag je de rook omhoog stijgen. Na de Bromo werden we letterlijk opgepropt in een te klein busje en hebben we in 7 uur naar de Ijen vulkaan gereden. Die nacht kregen we opnieuw te weinig slaap en dit keer moesten we al om 1 uur ’s nachts vertrekken! We moesten 3 km in de kou omhoog lopen, brrr! Ook deze klim was erg zwaar met nog moeie benen van de dag ervoor. Eenmaal boven moesten we ook nog naar beneden klauteren om het blauwe vuur te kunnen zien. Al met al was het het allemaal waard, het blauwe vuur was super bijzonder om te zien. In de krater waren werklui stukken zwavel aan het loshakken en zag je grote zwaveldampen. Toen de wind echter omdraaide kwam de damp op ons af en wisten we even niet waar we het zoeken moesten. De dampen sloegen in op onze luchtwegen en ogen, dus toen maar gauw weer naar boven geklommen.
Na de Ijen zijn we naar Bali gegaan, waar we om half 2 heerlijk op het strand van Pemuteran lagen. Wat waren we hier aan toe! We zijn hier 2 nachten gebleven om even bij te komen van de vulkanen tour. Op het strand van Pemuteran was een schildpadden rescue center, waar we de volgende dag een klein schildpadje uitgezet hebben in zee. Wat was dit leuk om te doen! Ons schildpadje (Speedy hebben we hem genoemd) zwom razendsnel de zee in, hopelijk red hij het! De rest van de dag hebben we heerlijk geluierd en gesnorkeld aan het rif op het strand.
Na Pemuteran zijn we vertrokken naar Ubud. Ubud is een gezellig stadje vol met winkeltjes en kunst galerijen. ’s Middags zijn we door het MonkeyForest gewandeld, door dit bos lopen overal apen, terwijl het midden in de stad ligt. Marlous vond het fantastisch en had al gauw een aap op haar hoofd, Maarten was meer op zijn hoede en vertrouwde er geen een haha.
’s Avonds zijn we naar een dansvoorstelling bij een tempel geweest, we hebben onze ogen uitgekeken. Er “danste” zo’n 150 man mee en je wist soms niet waar je kijken moest. Het verhaal van de dans konden we niet helemaal volgen, maar het was een hele ervaring om te zien. Mooie kostuums, rare zanggeluiden en een man die door vuur heen liep!
Gister hebben we een scooter gehuurd bij onze hostel, samen met twee Nederlandse meisjes zijn we in de buurt van Ubud gaan rijden. Onderweg hebben we mooie groene rijstvelden gezien en hebben we een tempel bezocht waar heilige wateren liggen. Samen zijn we in onze Sarong de wateren (tussen de vissen!) ingegaan en hebben we ons “gereinigd”. Vervolgens zijn we naar de Elephant Cave gereden, dit stelde niet heel veel voor, maar het was leuk om te zien hoe de vrouwen hier offers maken voor de goden. In Bali zijn veel mensen Hindoe, overal zie je kleine en grote tempels en overal op straat liggen mini gevlochten mandjes met offers (bloemen, eten). De straten en tempels zijn kunstig versierd en veel mensen lopen in traditionele kleding.
Onze laatste stop was bij een werkplaats waar de BuddhatoBuddha sieraden worden gemaakt. En uiteraard ging Marlous niet met lege handen naar huis. Morgen vertrekken we weer uit Ubud en gaan we naar de Gili eilanden. We hopen daar schildpadden te zien tijdens het snorkelen, misschien komen we Speedy ook nog wel tegen ;)

Groetjes, Maarten & Marlous

• 30 September 2014 - 08:18

Anne:

Leuk verslagje weer! Fijn dat jullie het thuisfront zo op de hoogte houden van jullie mooie avonturen. Ik kijk weer uit naar de volgende!
    Liefs x

• 30 September 2014 - 09:09

Daphne:

Hallo leukerds,
    Inmiddels is jullie vierde week ingegaan. Door de verhalen lijken jullie al veel langer weg, zoveel gezien en meegemaakt. Leuk dat wij ook door de foto's er een beeld bij hebben. Benieuwd wat jullie op de Gili-eilanden zullen meemaken.
    Liefs XXX

• 30 September 2014 - 11:10

Gerrit En Jolanda:

Wat hebben al veel gezien. De foto´s laten zien hoe jullie er van genieten. Super.
    Leuk om lezen wat jullie zoal meemaken.

groetjes,
    Gerrie en Jolanda

• 30 September 2014 - 17:13

Jan En Willy:

Mooi verslag, fijn dat we door de reisverslagen en de foto's het allemaal mee kunnen maken.
    Genieten!!

Liefs Jan en Willy

• 30 September 2014 - 18:39

Ben:

Reacties worden saai. Mooi verhaal en leuke foto's. Wij krijgen zo en mooi beeld van wat jullie meemaken. Geweldig en wij genieten mee. Hen en ben

• 30 September 2014 - 20:24

Ralph:

Klinkt super leuk allemaal, hebben jullie je portemonnee nog die apen stelen ze hahaha groeten Ralph en Tatiana

• 30 September 2014 - 21:00

Cora Verweij:

Heel indrukwekkend en een mooi verslag
    Hoop dat jullie af en toe goed slapen
    Groetjes cora

• 30 September 2014 - 21:02

Patrice:

Wat een mooie foto's en leuk verslag. Jullie hebben al veel gezien en meegemaakt.
    Geniet ervan.
    groetjes, Herman en Patrice

• 04 Oktober 2014 - 20:54

Wil Van Dam:

Eindelijk dan een reactie van mij; Ben gaf mij jullie adres door en zo kon ik het verslag gaan lezen.Geweldig wat jullie allemaal doen en zien,hier moeten jullie wel van genieten hoor,want dat doe je niet zo snel weer.
    Ik ga jullie dus nu ook volgen....
    groetjes Wil

• 05 Oktober 2014 - 21:17

John Funcke:

Hallo Marlous en Maarten, ik hoef niet te vragen hoe het met jullie gaat, want zo te zien genieten jullie met volle teugen. Ik ben heel nieuwsgierig hoe de gehele ervaring van die vulkaan was, lijkt mij heel interessant. Zo te lezen was het ook heel vermoeiend, na zo weinig slaap. Ik vind het heel leuk om jullie zo te volgen en hoop dat er nog veel mooie verhalen komen. Geniet maar lekker en pas goed op. Groetjes John.

• 06 Oktober 2014 - 20:34

Thedingsweert 5:

Hoi Marlous

Hier op Thedingsweert gaat alles goed
    Erik is weer in Geldermalsen gaan werken en valt af en toe bij ons in
    Alle heren zijn intussen weer terug van vakantie
    Jasper heeft heel erg last van zijn been
    Erwin heeft een gekneusde rib
    We missen jou wel hoor
    Maar ff een paar vraagjes voor jou...
    Hebben jullie al in een restaurant gegeten?
    Wat hebben jullie allemaal al gegeten?
    Slapen jullie in een hotel?
    Welke dieren hebben jullie allemaal al gezien?

Groetjes Ineke en Jasper