Australië - Reisverslag uit Townsville, Australië van Maarten en Marlous - WaarBenJij.nu Australië - Reisverslag uit Townsville, Australië van Maarten en Marlous - WaarBenJij.nu

Australië

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marlous

20 Oktober 2014 | Australië, Townsville

Hi guys! ( dat zegt iedereen hier tegen ons)

Inmiddels zijn we alweer ruim een week in Australië en hebben we al veel meegemaakt.
9 oktober zijn we aangekomen op Brisbane airport, daar moesten we helaas 10 uur wachten tot we onze campervan konden ophalen. We hebben daarom een nachtje doorgehaald op het vliegveld. We zagen twee grote banken in de aankomsthal en daar hebben we een heerlijk bedje van gemaakt, viel niks tegen! ’s Ochtends konden we eindelijk onze campervan ophalen en kregen we gelijk de eerste cultuurshock. Wat is alles duur!! Het taxiritje van 12 minuten kostte $40, in Indonesië konden we hier 2 nachten luxe van slapen! Diezelfde dag zijn we Brisbane gaan verkennen. Ondanks dat het land zo duur is, zijn er ook veel dingen gratis (erg tegenstrijdig). Zo hebben we in Brisbane het Queensland museum bezocht, de Southbank Parklands ( een mooi park met een strand midden in de stad, een keer wat anders dan de Beldert en het Molengat), zijn we met de Cityhopper door Brisbane gevaren en dit alles voor niks! De volgende dag moest Maarten voor het eerst gaan rijden, dit was even wennen. In Australië rijden de auto’s links, zit het stuur aan de rechterkant en is de besturing van de ruitenwissers en richtingaanwijzers omgedraaid. Het links rijden ging prima, maar de ruitenwissers kwamen de eerste dag bij de afslagen vaak voorbij.
Inmiddels hebben we onze draai aardig gevonden, onze auto (Ecto heet hij) is hier ons huis. Omdat het land zo duur is proberen we zoveel mogelijk te besparen op eten (zelf koken) en slapen, zodat we veel leuke dingen kunnen doen. We slapen bijna elke nacht gratis, in veel gebieden moet je een vergunning kopen om te mogen kamperen. Wij zorgen ervoor dat we in het donker aankomen en ’s ochtends vroeg weg zijn voor de rangers komen controleren (geeft elke keer weer een kick als het lukt haha). Een hoogtepunt tot nu toe was de tour naar Fraser Island. Fraser Island is een eiland dat voor 98% uit zand bestaat, we konden er daarom ook niet met onze eigen auto naar toe. Met een 4 wheel drive bus incl. gids John (een soort Freek in het wild) zijn we erheen gegaan. Daar zijn we al hobbelend en schuddend door het zand naar Lake MacKenzie gereden. Een prachtig meer met super witte stranden en kristal helder zoet water. Het zand is zo fijn dat je je huid ermee kan scrubben en je sieraden ermee kan polijsten en het werkte nog ook! Ondanks dat het eiland voornamelijk uit zand bestaat groeit er toch een sub tropisch regenwoud op (als enige plek ter wereld), hier hebben we doorheen gewandeld en mooie bomen en vogels gezien. Daarna zijn we naar Eli Creek gegaan, een natuurlijke stroomversnelling waar we heerlijk op hebben gedobberd. We hebben veel gezien op Fraser Island: gekleurde zandrotsen, een scheepswrak, wilde dingo’s, een grote schildpad die naast de ferry zwom, wilde dolfijnen in de zee én een walvis met haar jong! Vanaf het strand zagen we hoe de grote walvis haar vinnen op het water sloeg en als het ware zwaaide naar ons, haar jong zwiepte met zijn staart boven het water, super vet!
We zien hier zoveel mooie dieren in het wild, waardoor we de hele dag met ons fototoestel om ons nek lopen. Australië staat natuurlijk vooral bekend om zijn kangoeroes, maar er eentje (levend) spotten viel nog niet mee. Je ziet ze voornamelijk aangereden naast de weg liggen.. We lazen dat in het Cape Hillsborough National Park wilde kangoeroes ’s ochtends over het strand heen lopen, dit moesten we natuurlijk zien. Om kwart voor 5 ’s ochtends hadden we de wekker gezet en om 10 over 5 liepen we op het strand. Daar hopsten een stuk of 10 kangoeroes met zonsopgang over het strand, een prachtig gezicht!! Ook vliegen hier overal papegaaien. Met een stukje brood of fruit gaan ze zo op je hand zitten eten, zo leuk! We staan elke dag vroeg op en liggen ’s avonds vroeg op bed. We rijden niet al te grote stukken, maar kijken in elk stadje wat er te doen is. Zo zijn we in Rockhampton naar de botanische tuinen geweest en naar de dierentuin, ook dit was allemaal gratis.
We zijn naar een museum over de Aboriginals geweest en hebben daar boemerang leren gooien (nog best lastig, maar we waren wel de beste van ons groepje haha!). In het stadje The Caves zijn we naar de Capricorn Caves gegaan, hier hebben we een tour door de grotten gelopen, mooi om te zien en je kunt er zelfs in trouwen! Verder hebben we gewandeld door de verschillende National Parks waar er hier veel van zijn. We liggen niet veel aan de stranden, omdat je in de meeste plaatsen niet in de zee kunt zwemmen. Er komen hier giftige kwallen voor waar je met een beetje pech aan dood kunt gaan, dus dat laten we maar zitten... Op dit moment zitten we in Townsville, hier zijn we naar de Billabong Sanctuary geweest. We hebben allebei koala’s vastgehouden, kleine krokodillen, slangen en andere reptielen. Echt een topdag! Ook hadden ze veel krokodillen die ze voerden met kippen, erg spectaculair om die grote dieren uit het water te zien springen voor hun eten! We gaan nu verder rijden richting Cairns, we houden jullie op de hoogte.

Groetjes, Maarten & Marlous

• 20 Oktober 2014 - 01:18

Patrick En Wilfried :

Hallo Marlous en Maarten, wij vertrekken morgen naar Sydney en kijken er naar uit om jullie daar te ontmoeten en jullie fantastische verhalen te horen. Geniet er van en tot volgende week.

Gr Wilfried en Patrick

• 20 Oktober 2014 - 02:11

Anne:

Super leuk verhaal weer! Wat maken jullie toch veel moois mee! Ontzettend gaaf :) ik kan niet wachten om jullie koppies weer te zien in december en om alle verhalen in real life te horen. Tot over een paar weken!
    Liefs uit Hong Kong
    xxx

• 20 Oktober 2014 - 07:16

Jan En Willy:

Hallo Maarten en Marlous,

Wat een leuk verhaal en fantastische foto's, jullie maken veel mee.
    De tijd gaat snel, jullie hebben de helft er al weer op zitten.
    Geniet ervan!

Liefs Jan & Willy

• 20 Oktober 2014 - 07:34

Daphne:

Wat hebben jullie gave dingen gedaan! Wat een super mooie foto's vooral die van die kangeroe bij zonsopkomst en de koala. Ik hou het op het lijstje bij waar jullie nu zijn :). Geniet er nog van en heel veel plezier!! Liefs xxx Daphne

• 20 Oktober 2014 - 10:53

Henny:

Hoi M en M
    Wat fijn dat jullie weer een verslag geplaatst hebben, zo blijven we meegenieten van al de mooie dingen die jullie zien. Veel plezier en geniet ervan.
    Henny

• 20 Oktober 2014 - 12:31

Ton V.d,Voorn:

Machtig mooi verhaal en hardstikke leuke foto''s,zo maak je wat mee op jonge leeftijd.
    De tijd gaat snel voorbij,maar jullie hebben nog een heleboel mooie dingen voor de boeg
    Geniet hiervan en veel plezier.

Groeten,Appie en Ton.

• 20 Oktober 2014 - 19:27

Ben Arons:

Dank voor alweer een interessant lang verhaal,we beleven het (BIJNA !!)zelf zo'n beetje
    Geniet.
    Groet Ben en Riet/Tiel

• 20 Oktober 2014 - 19:29

Cora Verweij:

een heel mooi verhaal, en mooie foto s
    Geniet ervan

• 20 Oktober 2014 - 19:55

Ben Ahlers:

Mooi verhaal. Ik zie voor jullie nog wel een toekomst weggelegd als reisverslaggevers. Jullie schrijven erg leuk. Hierdoor krijgen wij ook een beetje het vakantie gevoel. Ik ben trots en stik jaloers op jullie.
    Veel plezier
    Ben

Ps. wanneer gaan jullie weer terug naar de Capricorn caves????

• 20 Oktober 2014 - 20:32

Anne:

Word er bijna jaloers van, wauw! Die foto met koala is zo schattig!!!! Wat bijzonder allemaal:)

Liefs Anne

• 20 Oktober 2014 - 21:21

Vivienne:

Hoi Marlous en Maarten, wat een fantastische verhalen. Het begint bij ons ook al weer te kriebelen! Mooi hoe jullie het beschrijven! 3 op reis is er niets bij;) lekkere afwisseling van cultuur, natuur en strand. Heel veel plezier, geniet, en heelhuids terugkomen!maar dat komt vast goed! Bye bye greetings Vivienne en Tom

• 21 Oktober 2014 - 06:38

Wil Van Dam:

Wat geweldig om jullie verslag weer te lezen! In gedachten reis ik met jullie mee,geniet er maar van, want wat is het leven mooi zoals jullie dit mogen beleven!
    lieve groeten.

• 21 Oktober 2014 - 06:42

Trudie:

Elke keer weer genieten van jullie verhalen

• 21 Oktober 2014 - 08:32

Patrice:

Hello M&M,

Wat een leuk verslag en fantastische foto's.
    groeten,
    Herman en Patrice