Australië - Reisverslag uit Sydney, Australië van Maarten en Marlous - WaarBenJij.nu Australië - Reisverslag uit Sydney, Australië van Maarten en Marlous - WaarBenJij.nu

Australië

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marlous

31 Oktober 2014 | Australië, Sydney

Hoi allemaal!

Onze reis door Australië zit er al weer op, de tijd vliegt voorbij. Vanaf Townsville (eind vorige verslag) zijn we via de Atherton Tablelands naar Cairns gereden. De Atherton Tablelands is een groot natuurgebied met verschillende watervallen, beschermde diersoorten en national parken.
We hebben mooie watervallen, kraters, oneindig hoge bomen en het vogelbekdier gezien. Het vogelbekdier is bijna nergens meer in het wild te vinden, dus daar moesten we wel even moeite voor doen. ’s Ochtends vroeg zijn we naar een rivier gereden waar de dieren regelmatig gespot worden. We hebben de hele rivier afgespeurd en heell zachtjes gedaan tot we er een hadden gevonden! Het is een mooi klein dier, maar ontzettend schuw.
Daarna zijn we via Kuranda (een soort hippie stadje) via de bergen naar Cairns gereden. Helaas was het gratis slapen hier voorbij en moesten we met onze auto betaald parkeren bij een hostel. Maar ook dat had ook weer z’n voordelen: een warme douche, schone wc’s en een keuken in plaats van gehannes met een camping gasstel.
In Cairns hebben we een heerlijke tijd gehad, aan de boulevard lag een lagoon (groot buiten zwembad) waar we een paar dagen lekker hebben liggen zonnen. Ook zijn we naar een Aboriginal centrum geweest waar we nog meer te weten zijn gekomen over de Aboriginals. Maarten heeft didgeridoo les gehad van een Aboriginal, maar hij moest thuis nog wel even gaan oefenen.
Ademhalen en blazen tegelijkertijd is de kunst van het didgeridoo spelen, maar dat is bijna niet te doen. Ook het speerwerpen viel nog best tegen, waarschijnlijk zijn ze onze speren nog steeds aan het zoeken in de bomen. De Aboriginaldansen waren toch wel echt het hoogtepunt van deze dag. Onder luid gejoel en dierengeluiden sprongen ze in het rond. Gelukkig hoefden we niet mee te doen :)
Twee dagen later was het eindelijk tijd voor onze tocht naar het Great Barrier Reef. Met een boot moesten we ongeveer 30 km varen om bij het Great Barrier Reef te komen. De heenreis was geen succes, ondanks het goede weer waren de golven toch nog hoog genoeg om Marlous zeeziek te maken. 5 zakjes verder waren we eindelijk bij het rif. Het zeeziek zijn was in het water al snel over. Na eerst gesnorkeld te hebben stond ’s middags onze introductieduik gepland. Na een korte uitleg, waarin we twee ‘skills’ moesten oefenen gingen we meteen naar beneden. Wat een geweldige ervaring was dit! Het koraal was veruit het mooiste koraal dat we ooit hebben gezien. Tijdens het duiken hebben we een schildpad, een grote baars, een rog en een rifhaai gezien. Van de opwinding liet Marlous haar mondstuk los en kwamen de geoefende ‘skills’ goed van pas.
Het duiken op het Great Barrier Reef was super vet en op de terugreis waren de zakjes gelukkig niet meer nodig.
Na deze mooie dag hebben we nog een dag lekker aan het water gelegen voordat we onze auto moesten opruimen en terug brengen. Tijdens het opruimen kwamen voor een nare verrassing te staan. We ontdekte dat onze videocamera niet meer in de rugzak zat. Na alle spullen doorgezocht te hebben zijn we toch maar naar de politie gegaan om aangifte te doen. Wat een baaldag was dit, we zijn helaas veel mooie filmpjes kwijt.. Na een dag gebaald te hebben, hebben we ’s avonds ons verdriet maar weggegeten met een te grote hamburger en friet (tsja je moet wat).
Vanaf Cairns zijn we gevlogen naar ons eindpunt Sydney. Wat een wereldstad! Ons hostel ligt in Chinatown, waardoor we na onze aankomst vooral chinezen zagen. In Sydney hebben we een stadswandeling gemaakt, waarin we alle hoogtepunten van de stad hebben gezien.
De Harbour Bridge, het Opera House en de Botanic Gardens zijn onze favorieten.
We hebben de pylon van de Harbour Bridge beklommen waardoor we over de stad konden uitkijken, super! Aan het eind van de dag (8 uur lang wandelen!) hadden we een volle camera en hele moeie benen. De dag erna zijn we op eigen houtje naar de Blue Mountains gegaan. Dit gebergte heet zo, omdat er een blauwe waas omheen hangt. We hadden een dagpas gekocht voor ScenicWorld, waardoor we onbeperkt ritjes konden maken in de steilste trein ter wereld (64 graden in de cliffhanger stand), de skyrail en de cablerail.
Verder hebben we die dag de cliffwalk gelopen naar de 3 sisters. De omgeving was spectaculair (hoog!) en de afgronden erg diep. ’s Avonds hadden we een kleine familiereünie met familie van Marlous. Na 2 maanden weinig alcohol viel deze avond ons zwaar. Na een gezellige avond konden we de biertjes en wijntjes goed voelen. De volgende ochtend zijn we ondanks de kater vroeg opgestaan om de Coastal Walk te lopen. De Coastal Walk loopt van Bondi Beach naar Coogee beach. Het Sculpture at the beach evenement was toevallig aan de gang waardoor er overal langs de route kunstprojecten stonden, leuk en soms maf om te zien. Tussendoor hebben we elk strandje uitgeprobeerd en een paar hoge golven meegepakt.
Morgen vliegen we alweer naar Nieuw Zeeland, daar hebben we opnieuw een auto gehuurd waar mee gaan touren, dit keer 4 weken lang! Vandaag genieten we nog even van het hostel, voordat we morgen weer moeten k(r)amperen.

Groetjes Maarten & Marlous

• 31 Oktober 2014 - 12:45

Jan En Willy:

Jullie hebben al vele mooie en spannende avonturen meegemaakt! Prachtige foto's, mooie natuur en cultuur. Leuk dat jullie Patrick en Wilfried daar hebben ontmoet. De reisverslagen zijn een plezier om te lezen. Nu op naar Nieuw Zeeland,

Groetjes Jan & Willy

• 31 Oktober 2014 - 13:30

Els Vermaze:

ik heb weer genoten van jullie verslag, super gezellig om te lezen

• 31 Oktober 2014 - 16:13

Patrice Ahlers:

Wat een mooie foto's, veel plezier in Nieuw Zeeland.

• 31 Oktober 2014 - 22:42

Daphne En Sven:

Mooie belevenissen weer! Veel plezier in Nieuw Zeeland!
    Xxxx

• 01 November 2014 - 11:51

Steenwijker Familie:

Beste Globetrotters,
    Wat een pech met jullie filmcamera. Dat de camera weg is, is jammer, maar de filmpjes weg is erger, want die kan je niet over maken, erg sneu. De baaldag is begrijpelijk maar daarna toch doorgaan met genieten. De ervaring die je opdoet tijdens deze wereldreis is onvergetelijk en wij genieten volop mee met jullie fantastische belevenissen en kijken al uit naar de Nieuw Zeelandse avonturen.
    Hartelijke groeten van tante An en oom Jon.

• 07 November 2014 - 04:12

Anne:

Hee wereldburgers!
    Super mooie foto's weer! Ik geniet van jullie verhalen, schrijf er maar snel weer een :). Zonde van jullie camera zeg, om te janken.. Gelukkig hebben jullie de foto's nog! Nou schatjes, nog even genieten die laatste weken. Ik ben blij als ik jullie weer zie en alle verhalen in real life kan horen!
    Groetjes uit Hong Kong, ook van Tessa.
    Liefs xxx

• 20 November 2014 - 16:16

Oom John En Tante Ans:

Oh, wat een fantastische reis maken jullie. Geniet nog maar van de laatste periode in Nieuw-Zeeland. We kijken uit naar alle foto's en jullie verhalen. Veel liefs van ons.
    P.S. Ik zal je wel missen als zwarte piet op 5 december.