Gili Air & Bali - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Maarten en Marlous - WaarBenJij.nu Gili Air & Bali - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Maarten en Marlous - WaarBenJij.nu

Gili Air & Bali

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marlous

07 Oktober 2014 | Indonesië, Sanur

Hoi allemaal,

Hier alweer ons laatste verslag vanuit Indonesië. Onze laatste week hier hebben we deels doorgebracht op de Gili eilanden en deels in het zuiden van Bali. Woensdag zijn we vanuit Ubud vertrokken naar het eilandje Gili Air. Gili Air is een heerlijk klein bounty eilandje, het is zo klein dat je in een uur het hele eiland rond kunt lopen. Ook hebben ze er geen auto’s of scooters, ze doen alles met de fiets of met paard en wagen. We hebben hier lekker op het strand gelegen en natuurlijk gesnorkeld! Het snorkelen was erg mooi, we hebben veel gekleurde vissen gezien en mooie stukken koraal. De Gili eilanden staan bekend om de schildpadden die je er kunt spotten, Speedy zijn we niet meer tegengekomen, maar de rest van zijn familie wel. Maarten was ’s ochtends vroeg al een keer een schildpad tegengekomen tijdens het snorkelen, maar voor het echte werk adviseerde de locals ons naar Gili Meno te gaan.
Zo gezegd, zo gedaan. Met de public boot zijn we naar Gili Meno gevaren, helaas bleek bij aankomst dat schildpadden spotten hier aardig moeilijk was. De eerste +/- 300 meter was de zee erg ondiep en vol met koraal, lopen was geen optie dus zijn we er maar voorzichtig over heen “gedobberd”. Daarna stond het volgende obstakel te wachten, sterke stroming. Marlous had nog steeds last van haar arm, door de jungle val en kon nauwelijks tegen de stroming in zwemmen. Maarten moest daarom door de stroming zwemmen met Marlous hangend aan zijn been. Na lang ploeteren hebben we uiteindelijk toch een schildpad gezien, maar helaas zat hij erg diep. Terug naar het strand zwemmen ging niet veel makkelijker. We dachten via een zandbank deels terug naar de kust te kunnen lopen, echter bleek er geen zand te liggen, maar hard koraal. We konden er amper op staan, laat staan lopen, wat een shit moment! We hebben even flink staan balen en gevloekt! Gelukkig kreeg Marlous even later het idee om 3 grote platte stukken koraal te pakken en die als looppad te gebruiken. Deze hebben we aan elkaar doorgegeven tot we bij het water aankwamen. Zwemmen was hier opnieuw erg lastig door het lage water, het hoge koraal en de vele zee-egels (opnieuw een shit moment). Terug op het strand waren we Gili Meno al gauw zat, en zijn we snel terug naar Gili Air gegaan.
Ondanks de kwallenbeten, de snee in Maarten z’n voet en de verbrande ruggen besloten we op Gili Air nog een laatste poging te doen om een schildpad te spotten. Dit keer hadden we meer geluk! Na nog geen 10 minuten gezwommen te hebben zagen we een grote schildpad op nog geen 1 meter afstand van ons eten zoeken. We waren de enigen in de buurt van de schildpad, we dreven boven hem en konden hem lekker zijn gang zien gaan. Onze dag kon niet meer stuk!
Na nog een paar dagen luieren op Gili Air, zijn we vertrokken naar Sanur. Gister stond de nummer 1 excursie van Marlous gepland, zwemmen met dolfijnen!! Met een bootje op zee zijn we naar een platform gevaren, waar dolfijn Veda op ons aan het wachten was. Wat is een dolfijn zacht, mooi, speels en lief! We hebben geknuffeld, gekust, gedanst en spelletjes met hem gedaan. Een geweldige ervaring! De dolfijnentrainer liet ons daarna een bassin zien met pijlstaartroggen, zeer onverwachts vroeg hij of we tussen de pijlstaartroggen wilden zwemmen. Gezien het Steve Irwin verhaal leek het ons in eerste instantie niet zo’n goed idee. Maar omdat ze de giftige punten uit de staart verwijderd hadden, zijn we toch maar gegaan. Maar met of zonder giftige punt, het was nog steeds dood eng! Er zaten 15 roggen in het bassin en we voelden ze overal om ons heen. Het gaf een aardige adrenaline kick, maar we waren blij toen we er weer uit konden..
Na deze geweldige ochtend zijn we in de middag op de scooter naar de Tanah Lot gereden. De Tanah Lot is een tempel in de zee. Je kunt er alleen als het eb is naar toe lopen. Het was erg toeristisch, maar wel een mooi plaatje om te zien.
Vandaag hadden we gepland om de Uluwatu tempel en de stranden rond Uluwatu te bezoeken. Na een nacht slecht geslapen te hebben door de buikkrampen hebben we helaas alleen de tempel kunnen bezoeken. Na het bezoek aan de tempel zijn we snel weer naar ons hostel gereden met de scooter. Waar we de hele vakantie al bang voor waren, een controle door de corrupte politie, werd in de laatste 2 km van onze scooter avonturen werkelijkheid. Alle toeristen op de scooter werden aangehouden en moesten hun papieren laten zien. Wel of geen papieren, vaak moet je geld betalen om door te mogen rijden. Toen Maarten zijn internationale rijbewijs liet zien, stonden ze raar te kijken (de meeste toeristen hebben deze niet) en dus mochten we al snel weer doorrijden. De rest van de dag hebben we door de buikkrampen op bed gelegen. Hopelijk is het morgen over, want dan vliegen we naar Australië.

Groetjes Maarten & Marlous

• 07 Oktober 2014 - 11:34

Tante An En Oom Jon:

Hallo Maarten en Marlous,
    Het is jammer (voor ons) dat jullie onze voormalige kolonie alweer gaan verlaten. Er is nog zoveel moois te zien, maar het volgende avontuur lokt natuurlijk. Erg begrijpelijk. Wij hebben in ieder geval genoten van het verhaal over jullie avonturen in dat verre land en zijn ook weer benieuwd naar het vervolg van jullie reis naar het "Down Under". Selamat jalang.
    Tante An en Oom Jon

• 07 Oktober 2014 - 12:38

Lisanne:

Hallo Broer en Marlous,

Aparte ervaring is dat met dolfijnen zwemmen iets om nooit te vergeten, later als je kindjes heb kan je mooi wel zeggen als je in dolfinarium loopt, maar ik heb er mee gezwommen :D! Jullie zitten lekker in de zomer hier begint het koud en herfst te worden. brrr, genieten jullie maar lekker! Een goede vlucht gewenst, hoelang is het eigenlijk vliegen?

Lisanne En Thijs

• 07 Oktober 2014 - 13:28

Els Vermazen:

maarten en marlous
    Wat hebben jullie toch een fantastische reis, ik vind het super leuk, jullie verhalen, veel groetjes van ons

• 07 Oktober 2014 - 16:53

Gerda Harteman:

Fantastisch die reis van jullie! Heel veel plezier in Australie. De omaatjes zitten bij elkaar aan tafel met eten en doen het goed hoor. Gr. Uit tiel

• 07 Oktober 2014 - 17:29

Ben & Riet:

Hoi Marlous en Maarten,

Wat een ervaringen , geweldig dit allemaal te lezen !
    Hoop dat jullie het ook in Australie naar je zin zult hebben.
    Wij zijn gisteren uit Singapore terug gekomen en hebben daar Cas,de zoon van Guido en Marieke bewonderd.
    Lieve mensen nog heel veel plezier en het gaat jullie goed.
    Liefs
    Ben & Riet/Tiel

• 07 Oktober 2014 - 20:46

Jan En Willy:

Hoi Maarten en Marlous,

Weer zo'n mooi verslag. Zoveel mooie dingen beleefd , zoveel ervaringen, we genieten iedere keer weer. Wij hopen dat de buikkrampen morgen over zijn en jullie fit aan het volgende deel van jullie reis kunnen beginnen.

Liefs,

Jan & Willy

• 07 Oktober 2014 - 22:33

Ina Willemse:

Hoi Maarten en Marlous, Wat een belevenis, dat ik jullie op zo'n grote afstand kan volgen. Deze reis is later voor jullie een mooi stukje geschiedenis. Ik hoop, dat jullie in Australie ook veel fijne en mooie dingen beleven. Veel plezier, tante Ina.

• 09 Oktober 2014 - 07:36

Anne:

Hee avonturiers!
    Wat een geweldig verhaal weer! Zo gaaf dat jullie met al die beesten hebben gezwommen, met dolfijnen als hoogtepunt. Echt heel mooi! Leuk dat jullie ook foto's hebben kunnen maken van het snorkelen.
    Nou knap stel, ik kijk weer uit naar jullie volgende verslagje.
    Kijk goed uit!
    Liefs xx

• 09 Oktober 2014 - 20:54

Oma Klok:

Lieve Maarten en Marlous, ik heb genoten van jullie verslag. Met mij gaat het als een speer, ik loop weer los. Ik ben blij met me goede resultaat, morgen mag ik proberen buiten een rondje te fietsen.

Nog heel veel plezier

Oma

• 12 Oktober 2014 - 14:51

Daphne En Sven:

Hallo Mlous en Maarten,
    Leuke update weer.
    Gaaf hoor dat zwemmen met dolfijnen, schildpadden en pijlstaartroggen.